top of page

Astrònoms reunits en el bateig del telescopi Assumpció Català, del PAM, reclamen la importància del


  • Avui s'han reunit més de 100 persones per batejar el telescopi de l'Observatori-Aula del Parc Astronòmic Montsec (PAM) que durà el nom de la professora de la Universitat de Barcelona l’Assumpció Català, el primer amb nom de dona a l’estat espanyol.

  • Cesca Figueras, vicepresidenta de la Societat Espanyola d'Astronomia (SEA) i sotsdirectora de l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona: “L'astronomia és molt atractiva per als joves ja que és un camp de motivació per la ciència, pel que és necessari impulsar-la i ensenyar-la des d'edats molt primerenques i, si em permeten, especialment en les nenes.”

  • El Consell Comarcal de la Noguera, mitjançant les activitats i iniciatives del Parc Astronòmic Montsec difonc la ciència i fomenta l'interès entre la població i, en aquest cas especial, reconeix la labor de les dones científiques.

  • Amb aquest acte, s'inicia la campanya 2016 del Centre d'Observació de l'Univers (COU), situat en el municipi d'Àger (Lleida), que té l'ambiciós objectiu d’arribar als 30.000 visitants, cosa que significaria el 100% d'ocupació possible, inèdit en les instal·lacions científiques i divulgatives a Espanya.

Els astrònoms reunits en el Parc Astronòmic Montsec (PAM) han volgut ressaltar la importància del paper de la dona en la ciència i, especialment, en l'astronomia. Més de 100 persones s'han reunit avui divendres 4 de març per batejar el telescopi del nou Observatori-aula del Centre d'Observació de l'Univers (COU), amb el nom de la professora de la Universitat de Barcelona (UB) l’Assumpció Català, la primera professora numerària astrònoma a la universitat espanyola. En l'acte han intervingut el conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, el Jordi Baiget; el president de la Diputació de Lleida, el Joan Reñé; el president de la Comissió de Seguiment del Montsec i delegat de la Generalitat a Lleida, el Ramon Farré; la presidenta del Consell Comarcal de la Noguera (entitat impulsora del projecte), la Concepció Cañadell; el catedràtic de la UB, el Josep M. Paredes i el director científic del PAM, el Salvador J. Ribas.

La Cesca Figueras, vicepresidenta de la Societat Espanyola d'Astronomia (SEA) i sotsdirectora de l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB, IEEC-UB) va ressaltar que “l'astronomia és molt atractiva per als joves, ja que és un camp de motivació per la ciència, pel que és necessari impulsar-la i ensenyar-la des d'edats molt primerenques i, si em permeten, especialment en les nenes”. La Dra. Figueras va mostrar als assistents l'exposició sobre l’Assumpció Català, elaborada per investigadors de l’ICCUB, IEEC-UB, i que es podrà veure al Centre d'Observació de l'Univers fins a finals d'agost.

Per la seva banda, el catedràtic d'Astronomia de la UB, el Josep M. Paredes, va destacar la importància de despertar vocacions primerenques per a la ciència i va ressaltar l'exemple de l'Assumpció Català (Barcelona, 1925), que en 1974 es va convertir en la primera astrònoma numerària a la universitat espanyola. “La Dra. Català va ser pionera en una època molt difícil, sense les instal·lacions i avanços actuals, i és un model per a les joves universitàries”, va assenyalar Paredes.

El Salvador J. Ribas, director científic del PAM va comentar que “el principal camp de treball de la Dra. Català va estar enfocat a la recerca sobre l'evolució de les taques solars, la dinàmica dels sistemes estel·lars, així com la història de l'astronomia a l’Al-Andalus”. Ribas va agregar que “la Dra. Català va ser molt reconeguda per la seva vocació docent i per transmetre la passió per la ciència i l'astronomia, que és la raó de ser del Parc Astronòmic Montsec”.

La presidenta del Consell Comarcal de la Noguera, entitat que gestiona el PAM, la Concepció Cañadell, va assenyalar que “l'any passat vam engegar l'Observatori-aula, una instal·lació que permet als assistents poder observar els estels mitjançant la projecció amb un sistema de vuit pantalles d'imatges captades per un telescopi de 50 m de diàmetre i poder interactuar alhora amb els assistents. Després de l'Observatori Popular de Mont-Mégantic, de Quebec (Canadà), aquesta és la primera instal·lació d'aquestes característiques a Europa”. “El Consell Comarcal de la Noguera, mitjançant les activitats i iniciatives del Parc Astronòmic Montsec, intenta difondre la Ciència i fomentar l'interès entre la població i, en aquest cas especial, reconèixer la labor de les dones científiques”, va concretar Cañadell.

LA CAMPANYA 2016 EN EL PARC ASTRONÒMIC MONTSEC ESPERA BATRE TOTS ELS RÈCORDS

El Centre d'Observació de l'Univers (COU) ha rebut en els últims sis anys uns 170.000 visitants i en cada curs més de 3.000 escolars entren en les seves instal·lacions. El passat any van ser unes 27.000 les persones les que van accedir al COU, estant la capacitat màxima en 30.000 a l'any. La Concepció Cañadell va afirmar que “l'impacte econòmic al territori ha superat el milió d'euros i el PAM s'ha convertit en un motor econòmic, gràcies a l’astroturisme, i en una eina de difusió de la ciència i el coneixement. El bateig del telescopi amb el nom de la Dra. Català dóna pas a l'inici de la campanya 2016 que té el difícil repte d'arribar als 30.000 visitants, el que significaria aconseguir prop del 100 per cent d'ocupació possible, inèdit en les instal·lacions científiques i divulgatives a Espanya”.

>> Contacte premsa: Manuel Murillo. Tf: 607 98 46 23. Mail: manuel@notadeprensa.net

#notícies #esdeveniments

bottom of page